Skip to main content

Jak prawidłowo korzystać z systemu e-TOLL?

Polskie autostrady to temat rzeka. Wielu kierowców narzeka na rozwiązania, jakimi były bramki do opłat, którym towarzyszyły nieustanne korki. Na szczęście od 2021 roku system ten powoli odchodzi do lamusa, a kierowcy poruszający się samochodami do 3,5 ton nie będą już zmuszeni do manualnego uiszczania opłat za swój przejazd. Wszystko to dzięki reorganizacji w poborze opłat i innowacyjnemu systemowi e-TOLL, który został wprowadzony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dowiedz się więcej na temat tego, czym jest e-TOLL i jak prawidłowo korzystać z tego systemu.

ViaTOLL to już przeszłość

Obowiązujący w Polsce od 2011 roku elektroniczny system do poboru opłat za przejazdy drogami krajowymi, czyli viaTOLL to już tylko kłopotliwa przeszłość. System ten zakładał opłaty dla pojazdów o wadze całkowitej powyżej 3,5 ton, a także autobusów niezależnie od ich masy całkowitej. Z kolei pojazdy lekkie, takie jak samochody osobowe mogły przystąpić do tego systemu dobrowolnie i regulować swoje przejazdy bezobsługowo lub płacić w sposób manualny w miejscach poboru opłat, czyli na tzw. bramkach. Rozwiązanie to, chociaż z pozoru wydające się bardzo dobrym pomysłem nie zmniejszyło ilości korków spotykanych przy bramkach do uiszczania opłat, dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się na wprowadzenie innego rozwiązania mającego usprawnić przejazd i dać kierowcom komfort w trakcie podróży. W ten sposób powstał system e-TOLL.

Czas na e-TOLL

System e-TOLL, czyli następca wcześniejszego ViaTOLL służy do pobierania opłat za poruszanie się płatnymi odcinkami autostrad i innych dróg krajowych. Twórcy systemu przekonują, że jest to rozwiązanie nowoczesne, mające umożliwić kierowcom większą płynność jazdy oraz rozładować nieustane korki tworzące się przy punktach poboru opłat. Nadzorowany jest on przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. System e-TOLL różni się on od swojego poprzednika wykorzystującego technologię radiową. e-TOLL pracuje, dzięki oparciu o technologię wyznaczania pozycji samochodu lub innego pojazdu, przy użyciu pozycjonowania satelitarnego.  Następnie tak pozyskane dane geolokalizacyjne, przesyłane są do systemu, który nalicza odpowiednią opłatę za przejazd.

Początkowo system został włączony dla pojazdów osobowych poruszających się po autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków oraz Wrocław – Sośnica na A4. Szlabany zostały tam podniesione już 1 grudnia 2021, a przejazd odbywał się bez zatrzymywania, jednak na określonych warunkach. Z kolei pojazdy powyżej 3,5 ton oraz autobusy mogły korzystać z tego systemu od października 2021.

W jaki sposób opłacić przejazd?

Przejazdy płatnymi odcinkami drogi, po podniesieniu szlabanów odbywały się na zasadzie „free flow”. Znosi ono konieczność każdorazowego zatrzymywania się przed bramkami, jednak wymusza potrzebę pamiętania o uiszczeniu opłaty. Kierowcy aut osobowych i innych pojazdów nieprzekraczających 3,5 ton, którzy zdecydują się na uiszczenie opłaty dzięki e-TOLL mogą wybrać najlepiej odpowiadający im sposób przekazywania danych do systemu.  Uiszczanie opłat, odbywa się na zasadzie dokonania przedpłaty, zaś kwoty doładowania mogą wynieść 20, 50, 100 lub 200 złotych. Może to odbywać się poprzez pobranie bezpłatnej aplikacji ze sklepu Google Play czy App Store, jednak pod warunkiem założenia konta w serwisie dedykowanym systemowi mojekonto.etoll.gov.pl

Czym jest elektroniczny bilet autostradowy?

Oprócz wspomnianej aplikacji właściciele pojazdów mogą skorzystać z lokalizatorów takich jak Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), wbudowany w pojeździe moduł GPS lub urządzenie pokładowe On-Board-Unit (OBU). Zakup jednego z tych urządzeń odbywa się na zasadach wolnorynkowych, jednak kierowca jest zobowiązany wybrać dostawcę z listy firm, które pozytywnie przeszły testy i zostały dopuszczone do współpracy z systemem.

Kierowcy, którzy nie chcą instalować na swoim telefonie aplikacji mogą skorzystać z e-biletu. Można go kupić na stronie etoll.gov.pl oraz na stacjach benzynowych. Korzystanie z tego rozwiązania nie wymaga instalowania niczego na urządzeniu mobilnym, wystarczy podać w punkcie sprzedaży numer rejestracyjny auta, szacowany czas przejazdu i nazwę odcinka drogi, z którego będziemy korzystać.

Jak wyglądają kary za niepłacenie przejazdu?

Podniesienie szlabanów na autostradach nie oznacza, że kierowcy mogą bezkarnie rezygnować z uiszczania opłat za przejazd. Każdy pojazd, który znajdzie się na płatnym odcinku drogi, zostanie zarejestrowany. W sytuacji losowej, gdy aplikacja odmówi posłuszeństwa lub urządzenie zawiesi się, kierowca ma aż trzy dni na uiszczenie opłaty. Po upływie tego terminu otrzyma wezwanie do zapłaty, z kolei uchylenie się od opłacenia stosownej należności może skutkować mandatem karnym w wysokości 500 złotych w przypadku aut osobowych, a nawet 1500 złotych w przypadku pojazdów ciężarowych. Kara może zostać nałożona również na kierowców, poruszających się pojazdem z celowo osłoniętą lub zamazaną tablicą rejestracyjną.

Dobrą wiadomością dla kierowców jest jednak fakt, że w początkowym okresie wprowadzania systemu e –TOLL wobec osób, które nie uiściły opłaty za przejazd, stosowane będą głównie pouczenia w zastępstwie mandatów karnych. Kierowcy pojazdów osobowych, czyli tzw. lekkich, musieli oswoić się z wszelkimi zmianami do dnia 30 listopada 2021 roku, bowiem 1 grudnia system zaczął funkcjonować z pełną mocą i wszystkimi swoimi zasadami. Osoby, które nie są tego świadome, mogą liczyć się z karami pieniężnymi i sporym zaskoczeniem w trakcie lub po zakończeniu podróży.

Polska karta paliwowa Moyl - wypełnij formularz i dołącz do programu! Skorzystaj z wygodnej płatności za każdy przejechany kilometr z systemem poboru opłat eTOLL. 

Najpopularniejsze wpisy