E-TOLL Polska: nowy system poboru opłat drogowych bez formalności

Rok 2021 przyniósł ze sobą zmiany w zakresie poboru opłat za przejazd tymi odcinkami dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, które nie są darmowe dla kierowców. Od 1 października zmiany te będą dotyczyły również autobusów niezależnie od ich masy całkowitej i samochodów ciężarowych, których masa całkowita przekracza 3,5 tony. Jak działa e-TOOL, czyli nowy system poboru płatności?

E-TOOL Polska – szybkie opłaty i minimum formalności

System E-TOOL został stworzony przez GDDKiA i jest nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. To innowacyjne rozwiązanie, oparte na pozycjonowaniu satelitarnym i wykorzystujące w swojej pracy bezprzewodową transmisję danych. 30 września bieżącego roku system E-TOOL zastąpi wykorzystywany dotąd system viaTOOL. Do korzystania z nowego rozwiązania będzie zobligowany każdy użytkownik, który porusza się autobusem niezależnie od jego masy całkowitej lub też samochodem ciężarowym, o masie przekraczającej  3,5 tony. Z obowiązku będą zwolnieni jedynie właściciele ciągników rolniczych.

System E-TOOL został usprawniony, a formalności z nim związane ograniczono do absolutnego minimum. Ze względu na pełną cyfryzację, nie będą już wymagane umowy, podpisywane w urzędach. Kierowcy nie będą już musieli zatrzymywać się na bramkach do poboru opłat, co jak wiadomo, generuje zastoje na autostradach i znacznie wydłuża podróż. Wszystkie formalności będzie można załatwić na specjalnej platformie, nadzorowanej przez Ministerstwo Finansów. Kompleksowa obsługa internetowa wyeliminuje uciążliwą konieczność regularnych wizyt w Miejscach Obsługi Klienta. Wszystkie dane, usługi i niezbędne dokumenty zostaną zgromadzone w jednym miejscu, dzięki czemu dostęp do nich będzie znacznie ułatwiony.

System E-TOOL Polska – jak rozpocząć korzystanie?

Dołączenie do systemu jest bardzo proste i nie wymaga wizyt w urzędach. Wystarczy założyć konto na rządowej stronie https://etoll.gov.pl/ciezarowe/. Aby to zrobić, trzeba określić, w jaki sposób dane będą trafiały do systemu oraz sposób płatności za przejazdy. Przyszły użytkownik będzie mógł skorzystać z trzech możliwości:

  • Urządzenie pokładowe (OBU) – to kosz wahający się w granicach 1000 zł. Jest to dobre rozwiązanie dla właścicieli małej floty pojazdów,
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) – najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dla tych, którzy dysponują większą flotą. Dodatkowym atutem jest kontrola nad historią opłat i tras, które pokonały poszczególne pojazdy,
  • Dedykowaną aplikację E-TOOL PL, którą można pobrać z popularnych sklepów AppStore czy Google Play. Rozwiązanie to wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami w wysokości 120 zł od jednego pojazdu. Co więcej, może stanowić pewną trudność w przypadku konieczności uruchomienia aplikacji przez osobę kierującą pojazdem na autostradzie czy drodze ekspresowej. Niestety, aplikację trzeba uruchamiać z każdym przejazdem po płatnym odcinku drogi.

E-TOOL – usprawnienie zarządzania i maksimum korzyści

Dane, które zgromadzą się w systemie, będą automatycznie przekazywane do Ministerstwa Finansów. To z kolei naliczy adekwatną kwotę, którą trzeba będzie uiścić. Dzięki takim rozwiązaniom zlikwidowane zostaną uciążliwe karty paliwowe. Właściciele floty pojazdów będą mogli również odliczyć od podatku koszty, związane z koniecznością zakupu dodatkowych urządzeń. Wysokość ulgi, jaką będzie można uzyskać, to nawet 500 zł na każdy pojazd, tworzący flotę. To spore udogodnienie, biorąc pod uwagę fakt, że urządzenia będą musiały znaleźć się w każdym samochodzie, co w przypadku dużych przedsiębiorstw może wiązać się ze sporymi kosztami.

Karta paliwowa + eTOLL

Zamów kartę Moyl, wypełnij formularz i skorzystaj z wygodnego sposobu płacenia za każdy przejechany kilometr w systemie poboru opłat eTOLL

 

Najpopularniejsze wpisy